Recension: DAWN OF SOLACE ”Waves”

Finska duon DAWN OF SOLACE är ett av de banden som Metallbibliotekarien satt i öronen på undertecknad. Det var förra plattan ”The Darkness”, utgiven 2006, och namnet kom upp i samband med att bandet släppte första singeln tillika inledningslåten från 2020 års giv ”Waves”.  Långt mellan? You bet. Så långt att jag faktiskt trodde att det var något fel på grund av rättigheter eller skivbolag som vägrat ladda upp material när jag kollade in bandets diskografi på Spotify. Det är dock inget fel – det har förflutit hela 14 år sedan debuten och uppföljaren, en utgivningstakt som kan få vilken svårmodig konstnär som helst att bli avundsjuk – förutsatt att verken håller måttet, såklart. Och det är givetvis dagens ämne: hur bra är ”Waves”, en skiva som låtit vänta 14 år på sig?

Det korta och enkla svaret är ”Mycket bra”. Det längre och mer djuplodande svaret innehåller nyanser av både positivt och negativt slag.

Fokus här ju ”Waves”, men för att sätta det i kontext så bör dte framgå att ”The Darkness”, den första skivan, är rent av magiskt bra. Hård, karg, vacker och väldigt finsk. Den har närmast oändligt antal varv under den korta tid som jag haft kännedom om den (en besatthet, rentav!) och kommer givetvis att få sin tid i fokus som Rebellängelntips vad det lider. Bra så – men det innebär att det är väldigt stora skor som ”Waves” ska fylla, och det gör den inte. Det här lite för lågmält och jämntjockt över tid för att hålla jämna steg med föregångaren, och som sådan är det till och med en liten besvikelse om man ställer skivan jämte mina extremt högt uppskruvade förväntningar.

Men det är fortfarande mycket bra. Precis som nämnde Metallbibliotekarie noterrade i sin egna recension av ”Waves” så är ett av verkets storhet just dess genomtänkta och välarbetade upplägg. Låtordningen är fläckfri, och helheten bildar ett större sammanhang än lösa spår i sig. Ändå måste man nämna Ashes och hårdaste spåret – något av skivans crescendo – Choice lite extra. Då brinner Toumas Saukkonen och Mikko Heikkilä lite extra, och DAWN OF SOLACE är som bäst i mitt tycke.

”Waves” är KATATONIA och OCTOBER TIDE i en finsk alliansversion. Det är melodiskt och ekar lika mycket av ett band som GHOST BRIGADE som av HIM – men ändå är det helt eget och unikt. Lyssna!

DAWN OF SOLACE ”Waves” = 4/5. Mycket bra. Du behöver detta!

2 reaktioner på ”Recension: DAWN OF SOLACE ”Waves””