Recension: NIGHT ”High Tides – Distant Skies”

Everybody basically just needs some good rock in their life.

Bildgoogla Linköpingsrockarna NIGHT och deras fjärde album ”High Tides – Distant Skies” så är det texten på en av de bilder som dyker upp tillsammans med omslaget, och egentligen kanske det skulle räcka så ur ett recensionsperspektiv, tillsammans med betyget längst ner. Det summerar hela klabbet.

Har du hängt på den här siten länge så vet du att Rebellängeln har en soft spot för den lite tillbakadragna rock’n’roll som NIGHT levererar. Såväl ”Raft Of The World” som kanske framförallt Tipset ”Soldiers Of Time” är kanske som bäst när  man är rockens motsats till AIRBOURNE – istället för tat flänga runt i taknocken och driva på prick hela tiden så är det luftigt och coolt på ett lika charmerande som svängigt sätt. Den akustiska gitarren och melodierna i sången från herrar Oscar Andersson och Sammy Ouirra står i fokus på den här plattan, och det är precis rätt. Visst, det ska säga med en gång, samspelet med Jospeh Max (bas) och Linus Fritzon (trummor, ny från AMBUSH) är finfint och ger en fin känsla genom hela skivan, men ska man peka på en ska som verkligen står ut på ”High Tides – Distan Skies” så är det just hur mycket plats melodierna får.

Less is more, liksom, och genom att göra det lite mer avskalat så närmar sig bandet den klassiska och mer episka rocken. Det luktar lika mycket LYNYRD SKYNYRD och BLUE ÖYSTER CULT som det tidigare varit JUDAS PRIEST och 80-talshårdrock , och låtar som Free Bird eller (Don’t Fear) The Reaper skulle med lätthet ha kunnat smygas in bland de övriga nio spår som serveras.  Det är ett fint betyg, och med spår som Burning Sky, Running Away, Falling In The Black (skivans bästa spår!) Crimson Past och Lost In A Dream visar NIGHT hur en skiva med detta omslag låter. Perfekt harmoni med det visuella uttrycket, och man kan konstatera att det är bra dagar för svensk rock just nu. Förra veckan: DEAD LORD. Denna veckan: NIGHT.

Kampen om bästa svenska rock 2020 blir stenhård!

NIGHT ”High Tides – Distant Skies” = 4/5. Mycket bra. Du behöver detta!